Hur man gör en elektronisk tärning

Har du någonsin velat kasta tärningen utan faktiskt ha en fysisk tärning till hands? Eller kanske vill du lära dig att bygga din egen elektroniska tärning för ett spel eller ett skolprojekt? Oavsett anledning är det här den perfekta artikeln för dig! Att göra en elektronisk tärning kan verka som en komplicerad process, men med rätt material och steg-för-steg instruktioner är det faktiskt ganska enkelt. I den här artikeln kommer vi att titta närmare på hur man bygger en elektronisk tärning från grunden, vilka komponenter du behöver och hur du programmerar den för att ge slumpmässiga resultat.
Material och komponenter för att bygga en elektronisk tärning
Att bygga en elektronisk tärning kräver några grundläggande material och komponenter. Här är en lista över vad du behöver för att komma igång:
Arduino-microcontroller
En Arduino-microcontroller är hjärnan bakom din elektroniska tärning. Det är en programmerbar enhet som styr och bearbetar data och instruktioner för att generera slumpmässiga siffror för tärningskastet. Det finns olika modeller av Arduino, men för detta projekt rekommenderas Arduino Uno.
Lysdioder (LED)
Lysdioder används för att visa siffrorna på den elektroniska tärningen. Du kan använda sju segment-LEDs för att visa siffrorna 1-6 som på en vanlig tärning. Det är rekommenderat att använda röda lysdioder för att lätt kunna skilja siffrorna åt.
Tryckknappar
Tryckknappar används för att simulera tärningskastet. Du behöver två tryckknappar; en för att starta kastet och en för att stoppa kastet och visa resultatet.
Motstånd
Motstånd används för att skydda komponenterna från för hög ström. För att driva lysdioderna och Tryckknapparna behöver du olika motstånd beroende på komponenternas specifikationer.
Breadboard och jumper wires
Ett breadboard är en slags prototypplatta som gör det enkelt att koppla ihop komponenterna utan lödning. Jumper wires används för att ansluta komponenterna till breadboardet och skapa elektriska förbindelser.
Eldon för att skydda kretsen
För att hålla allt snyggt och skydda din krets, kan du använda en plastlåda eller ett eldon som passar storleken på din elektroniska tärning.
Steg-för-steg-instruktioner för att bygga en elektronisk tärning
För att bygga en elektronisk tärning behöver du följa några enkla steg. Här är en punktlista som visar hur du kan gå tillväga:
1. Förbered material och komponenter: Se till att du har alla de nödvändiga materialen och komponenterna som listades tidigare. Kontrollera också att du har de verktyg som kan behövas, som en lödkolv eller en fast skruvmejsel.
2. Anslut komponenterna: Använd jumper wires för att ansluta Arduino microcontroller, lysdioder, Tryckknappar och Motstånd till breadboardet. Följ kretsschemat som medföljde Arduino Uno för att korrekt koppla ihop komponenterna.
3. Programmera Arduino: Anslut Arduino till din dator med en USB-kabel och öppna Arduino IDE. Skriv programkoden som behövs för att generera slumpmässiga siffror och styra lysdiodernas belysning. Du kan hitta exempelkod och guider online som kan hjälpa dig att komma igång.
4. Testa och felsök: Ladda upp ditt program till Arduino och testa din elektroniska tärning. Tryck på startknappen för att starta kastet, och tryck sedan på stoppknappen för att visa resultatet på lysdioderna. Om något inte fungerar som det ska, dubbelkolla dina anslutningar och kod, och försök identifiera eventuella fel och korrigera dem.
5. Bygg en skyddande krets: När din elektroniska tärning fungerar som den ska kan du bygga en skyddande krets för att hålla allt på plats och undvika att komponenterna skadas. Använd en plastlåda eller ett eldon som passar storleken på din krets.
Programmering av den elektroniska tärningen för slumpmässiga resultat
När du har programmerat din elektroniska tärning kan du testa den genom att ladda upp koden till Arduino och använda Tryckknapparna för att kasta tärningen och visa resultatet. Du kan också experimentera med att lägga till ytterligare funktioner eller anpassa koden efter dina egna behov och preferenser. Kom ihåg att alltid vara noggrann och följa säkerhetsföreskrifterna när du arbetar med elektronik.
1. Skapa en variabel för att lagra resultatet
När du programmerar din elektroniska tärning behöver du en variabel för att lagra det slumpmässiga resultatet. Du kan använda en heltalsvariabel, till exempel ’result’, och sätta det initiala värdet till 0.
2. Generera slumpmässiga siffror
För att få ett slumpmässigt nummer mellan 1 och 6 (som på en vanlig tärning), kan du använda funktionen ’random()’ i Arduino IDE. Använd ’random(1, 7)’ för att generera ett heltal mellan 1 och 6. Spara det slumpmässiga numret i din ’result’-variabel.
3. Visa resultatet på lysdioderna
Använd en switch-sats för att matcha det slumpmässiga numret och tända rätt lysdiod för att visa resultatet. Till exempel, om värdet i ’result’ är 1, kan du tända rätt lysdiod för att visa 1. Upprepa detta för alla möjliga värden mellan 1 och 6.
4. Implementera start- och stoppfunktioner
Använd tryckknapparna för att skapa funktioner för att starta och stoppa tärningskastet. När startknappen trycks ned, ska kastet börja och det slumpmässiga resultatet genereras. När stoppknappen trycks ned, ska resultatet visas och tärningskastet avslutas.
5. Loopa programmet
För att ge användaren möjlighet att kasta tärningen igen, kan du lägga hela kodblocket i en while-loop som fortsätter att köras tills en ny startsignal ges. Detta gör att användaren kan kasta tärningen om och om igen genom att trycka på startknappen.
Summering
I denna artikel har vi utforskat hur man bygger en elektronisk tärning från grunden. Vi har gått igenom de material och komponenter som behövs och gett steg-för-steg instruktioner för att guida dig genom processen.
Dessutom har vi diskuterat hur man programmerar den elektroniska tärningen för att generera slumpmässiga resultat. Genom att följa dessa steg kan du skapa din alldeles egna elektroniska tärning, perfekt för spel eller skolprojekt. Ta chansen att utforska den spännande världen av elektronik och börja bygga din egen elektroniska tärning idag!